27 مهر 1403 09:50

گرامیداشت سی امین سالگرد تاسیس ارگ جدید

مطالب مرتبط
آقای مهندس هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید روز دوشنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۳/۰۷ به همراه معاونین، مدیران و کارشناسان این منطقه از پروژه های عمرانی درحال اجرا از جمله احداث مدارس، ساختمان سردرب گمرک و بازسازی ساختمان های هتل ارگ جدید و سایر طرح ها بازدید کرد و از نزدیک در جریان پیشرفت فیزیکی این پروژه ها قرار گرفت.

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مراسم پاسداشت سی امین سالگرد تاسیس ارگ جدید روز سه شنبه مورخ ۱۴۰۳/۰۶/۲۷ با حضور جمعی از میهمانان و مسئولین دولتی و موسسان ارگ جدید در تالار پرستو برگزار گردید. سید حسین مرعشی استاندار سابق کرمان و از موسسان ارگ جدید، محمدرضا شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان، حجت الاسلام دانشی امام جمعه بم، امیرحسین زاده معاون اقتصادی استاندار، محمد برزنگ فرماندار بم و اقتصاددانان برجسته ایرانی دکتر موسی غنی نژاد، مسعود نیلی، علینقی مشایخی و روزنامه نگارانی چون محمد قوچانی، علی میرزاخانی و محمد طاهری از میهمانان ویژه این مراسم بودند.

ارگ جدید سهم ۱۸ درصدی از خودروی کشور را دارد.

هادی شهسوارپور مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، ضمن خیر مقدم به مدعوین از جایگاه رفیع ارگ جدید در اقتصاد منطقه و کشور یاد کرد و تصریح نمود ارگ جدید در سال ۱۴۰۲ با تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو و ایجاد ۲۱ هزار شغل، سهم ۱۸ درصدی از تولید خودرو کشور را به خود اختصاص داده و بالغ بر ۴۲ هزار میلیارد تومان در بخش مالیاتی استان تاثیر گذار بوده است.

وی در تشریح برنامه های آتی ارگ جدید به استملاک دو هکتار اراضی برای توسعه بخش صنعت و هزار هکتار برای اجرای طرح مسکونی اشاره کرد و گفت پروژه ارگ تا ارگ، بم و بروات را به منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید وصل می کند و با اجرای آن در ۱۰ سال آینده علاوه بر افزایش تولید خودرو به یک میلیون دستگاه، ظرفیت اشتغال و سکونتگاه منطقه نیز به میزان قابل ملاحظه ای ارتقاء می یابد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی یادآوری کرد احداث ۵۰۰۰ واحد مسکونی برای تامین نیاز کارگران شاغل منطقه در دست اجراست که طی سال جاری ۲۴۰ واحد آن ساخته خواهدشد. ایشان ابراز امیدواری کرد با حمایتهای جناب مرعشی و دکتر یزدان پناه برنامه های توسعه گردشگری استان با جذب سالیانه یک میلیون نفر توسط شرکت اد تریپ عملیاتی گردد تا با بهره گیری از ظرفیتهای عظیم استان، در آینده ای نزدیک به قطب گردشگری کشور تبدیل شود.

توسعه اقتصادی برای جغرافیای منطقه ای و ملی

دکتر نیلی اقتصاددان و استاد دانشگاه گفت کارهایی که در منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید انجام شده برای کشوری که موانع زیادی در حوزه انرژی و مسائل اقتصاد کلان دارد تلاشهای بسیار ارزشمندی است. در دو مرحله بازدیدی که از منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم داشته ام خیلی باعث امیدواری است در جایی که ۳۰ سال قبل بیابان بوده و شاید منابع توسعه نداشته، برای کشور توسعه اتفاق افتاده و مجموعه پرتلاش و امیدوار کننده ای از فعالیتهای گردشگری، صنعتی و علمی شکل گرفته است. پس اگر سیاستهای عمومی کشور درست شود خیلی راحت می توان به توسعه رسید.

این استاد صاحب نظر در حوزه اقتصاد با اشاره به فعالیت مجموعه های خودروسازی بم تاکید کرد اگر تحریم نبودیم و نظام بانکی در تامین مالی همراهی بهتری می کرد امروز شاید خودروسازی با تیراژ بالاتر، کیفیت بهتر و سهم بزرگتری در اقتصاد کشور فعالیت میکرد. وی خاطر نشان کرد در طول سالهای متوالی از دهه های گذشته ردپای دو گروه از فعالیتها را می توان در کشورها شناسایی کرد. یک دسته تمرکز به اصلاح سیاستها نظیر دیپلماسی، نظام بانکی، کمتر شدن ریسک و نوسانات، تجارت متعارف و گسترش سرمایه گذاری خارجی و خصوصی و غیره داشته اند و در دسته دوم جدا از این فضا، فعالیتهای منفردی با فرض کردن سیاستهای عمومی کشورها شکل گرفته که شاید انتقاداتی به آنها وارد باشد اما با وجود نا بسامانی های نظام بانکی، بودجه،ارز،تجارت و محدودیتهای بخش خصوصی و… تلاش کردند و کارهایی را انجام دادند و در گذشته تاریخ کشورمان رد پاهای قابل توجهی به جای گذاشته اند.

وی تصریح کرد برای من استاد دانشگاه که در گروه اول فعالیت کرده ام اگر دسته دوم نبودند یاس و سرخوردگی ایجاد می شد چون ما نتوانستیم سیاستهای خوب و مناسبی را به طور دلخواه به نتیجه برسانیم . نیلی گفت بر اساس تجربه شخصی وقتی تحولات کشورهای دارای جغرافیای بزرگتر مانند چین را در دهه اخیر مرور و مشاهده می کنیم دو ردپایی را می بینیم که در طول همدیگر عمل شده است. شاید خیلی از کارها را نتوانیم یکباره در کشور انجام دهیم. اما به مرور هر منطقه ای برای دیگر مناطق الگو می شود و تجربه های انباشته شده در سطح کشور زمینه توسعه اقتصادی مناطق جغرافیایی را فراهم آورده و با توسعه ملی در یک راستا هماهنگ می شوند.

باید بندر اختصاصی خودمان را در سواحل مکران داشته باشیم.

حسین مرعشی استاندار سابق کرمان به بیان تاریخچه و چگونگی شکل گیری ارگ جدید پرداخت وگفت قانون تشدید مبارزه با مواد مخدر در سالهای پایانی دولت موسوی تعادل امنیتی جنوب شرق کشور را برهم زد و نا امنی وسیعی در کرمان و بم ایجاد کرد. در مقام استاندار با هماهنگی نماینده مجلس، امام جمعه و فرماندار وقت شهرستان برای استقرار امنیت و جذب سرمایه گذار و تربیت نیروی متخصص جهت تغییر مسیر کسب و کار در منطقه مقرر کردیم از این پس ۱۰ ریال از عوارض فروش هر کیلو خرما برای ساخت فرودگاه و دانشگاه در حساب مشترکی به شهرداری اختصاص یابد. با این اعتبار باند فرودگاه بم احداث گردید. همزمان طرح ایجاد کارخانه خودروسازی در بم مطرح و در نهایت ایده احداث شهر صنعتی، توسط سرمایه گذاران و موسسان در ارگ جدید به تصویب رسید. پس از احداث شهرک صنعتی، دولت وقت  در سال۱۳۷۵ منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید را به عنوان دومین منطقه ویژه اقتصادی استان کرمان مصوب کرد.

ایشان ضمن برشمردن پروژه های متعدد که با تلاش آیت اله فقید هاشمی رفسنجانی منجر به توسعه و پیشرفت شرق کشور به ویژه شهرستان بم شد افزود، ارگ جدید طی سی سال گذشته گل و بلبل نبود و بحران های متعددی چون خرید شرکت دوو توسط آمریکا و تحریم ایران از (تولید سالیانه ۲۵ هزار دستگاه خودرو)، لغو قرارداد تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو فولکس واگن در بم(۲۰۰ هزار نیاز داخلی و ۳۰۰ هزار صادرات) و آغاز تحریم هیوندای پس از برجام ( تولید ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سه مدل) را پشت سر گذاشت لیکن با اراده و ایمان به لطف الهی موفق به عبور از بحران ها و ایجاد ۲۱ هزار شغل و توسعه محصولات از برندهای جدید گردید.

این فعال اقتصادی به دستاوردهای دیگر گروه پرداخت و گفت مجموعه ای که بدون تزریق پول و بودجه دولتی توانسته منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید، سیرجان، هواپیمایی ماهان و هفت باغ( مسیر ارتباط بین شهر کرمان و ماهان) را ایجاد کند، قطعا می تواند کارهای بزرگتری برای کشور و استان انجام دهد. وی در خلال صحبتهایش خطاب به اقتصاددانان حاضر در جلسه گفت، امروز که شما ارگ جدید را با این همه پیشرفت می بینند تلاش موسسین و فعالین را تحسین می کنند اما بدانید این موفقیت ها با خون دل بسیار حاصل شده و هنوز هم حسادت، تنگ نظری و فقدان حمایت در سیاست های کلان کشوری مانع اصلی توسعه منطقه است، ایشان با امید به همدلی و همراهی مسئولین کشوری و استانی برای رفع محرومیت از منطقه گفت، مصمم هستیم بم را به مرکز مکران(سواحل دریای عمان) وصل کنیم. ما باید بندر اختصاصی خودمان را در سواحل مکران داشته باشیم. ارتباط بم و مکران مرکزی باید مانند سیرجان و بندرعباس شود.

تنها مسیر توسعه بم رشد صنعت است.

آقای مهندس شه بخش مدیرعامل صنایع خودروسازی کرمان با مقایسه سهم GDP بخش کشاورزی بم و صنعت خودروسازی در ارگ جدید گفت از ۵۴۰ هزار هکتار زمین  شهرستان بم، ۲۷ هزار هکتار اختصاص به بخش کشاورزی دارد که تنها ظرفیت موجود در بم است، ایشان با بیان اینکه درآمد حاصل از ۲۰۰ هزار تن خرما تولیدی منطقه و سایر اقلام کشاورزی با صرف۹۴ درصد از منایع موجود آب فقط ۲۰ همت است، تصریح کرد صنعت خودروسازی در ارگ جدید با بهره گیری از هزار هکتار زمین و تنها ۲.۵ درصد از منایع آب با تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۲ معادل ۱۰ برابر بخش کشاورزی یعنی۲۰۰ همت درامد داشته است. پس نتیجه می گیریم توسعه بخش کشاورزی در بم به دلیل کمبود منابع آب امکان پذیر نیست و تنها مسیر توسعه بم رشد صنعت است و امیدواریم همانگونه که ۳۰ سال پیش بزرگانی با دور اندیشی نهال صنعت خودروسازی را در بم بنیان نهادند و ثمرات بی بدیل آن امروز به بار نشسته است مانیز با رشد صنعت در این موفقیت عمومی سهیم شویم تا در ۳۰ سال آینده اتفاقات بزرگتری در بم رقم بخورد.

در پایان مراسم از تعدادی کارآفرینان و مدیران فعال منطقه با اهداء لوح تقدیر و تندیس قدردانی به عمل آمد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *