9 اردیبهشت 1403 20:09

اخبار تکمیلی از دبیرخانه دائمی آیین ملی چوگان درارگ جدید بم

مطالب مرتبط

آنچه در این مقاله خواهید خواند

مریم کاظمی پور در حاشیه آیین آغاز رویداد ملی چوگان در بم در جمع خبرنگاران بیان کرد: سیاستی که وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون چوگان در پیش گرفته تمرکززدایی است که برگزای مسابقات از پایتخت خارج و به سایر استان های کشور برده شود. .
وی ادامه داد: هویت سازی رسالت ورزش به عنوان یک رویکرد اجتماعی است و بخشی از اصول اولیه رقابت‌ها آیین های ارزشمند هویتی و ملی ایرانیان باستان است.
وی با اشاره به قدمت سه هزار ساله این ورزش افزود: براساس فرمایشات و توصیه های مقام معظم رهبری که در خصوص ورزش چوگان دارند وزارت ورزش و جوانان نیز گام های موثری در این رسالت برای ترویج و معرفی این رشته به جهانیان برای سال های آینده برداشته است.
معاون توسعه وزارت ورزش و جوانان عنوان کرد: سال گذشته نیز در آیین افتتاحیه رقابت های چوگان در بخش بانوان تیم ملی چوگان بانوان ایران با تیم منتخب اتباع داخل ایران به رقابت پرداختند.
هفته هجدهم لیگ ملی چوگان ایران، در رده آقایان به میزبانی منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم آغاز شد.
چوگان یک رشته ورزشی و آیین ملی مذهبی است که در واقع رزم و رقابت ورزشی و قدرت نمایی اسب و سوار در آن نقش اول را دارد.
پنجشنبه چهار تیم برتر کشور از استان‌های تهران، اصفهان و کرمان در این مسابقات، رقابت با یکدیگر را آغاز کردند؛ امروز تیم ها به صورت ۲ به ۲ بازی می کنند و تیم های برنده برای فینال روز جمعه در محل ارگ جدید به رقابت می پردازند.
در کشور حدود ۲۰ تیم در چوگان به رقابت می پردازد که چهار تیم به صورت نمادین در این مسابقات شرکت کردند. در هر تیم سه بازیکن حضور دارد، هر نیمه این بازی در چوگان چوکه نام دارد و هر بازی چهار چوکه به مدت هفت دقیقه مفید است.
امسال برای اولین بار این رقابت در شهرستان بم برگزار شده و در این رویداد ۲۷ اسب از تهران به بم منتقل شد. فدراسیون چوگان در حال انعقاد یک تفاهم نامه با منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم برای برگزاری مسابقات لیگ ملی در این شهرستان است.
در این رویداد اصغر ناظری سرپرست فدراسیون چوگان، عبدالمهدی مستکین معاون دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ،خانم مومنی مدیر مرکز میراث ناملموس ایران، مریم کاظمی پور معاون وزیر ورزش و جوانان، منعم سرپرست اداره کل امور استان های وزارت ورزش، معاون اقتصادی استانداری کرمان، مدیر اداره کل میراث فرهنگی کرمان، طبیب زاده رییس اتاق بازرگانی کرمان حضور دارند.

معاون وزیر ورزش نیز افزود: دبیرخانه دائمی آیین ملی چوگان به ارگ جدید بم واگذار شد.

معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به برگزاری مسابقات چوگان در بم گفت: با وجود قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ ساله ارگ تاریخی بم و همچنین قدمت سه هزار ساله چوگان در کشور، دبیرخانه دائمی آیین ملی چوگان درارگ جدید بم دایر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *